Zeměpis on-line
I když je škola zavřená, tak zeměpis učím téměř stejně. Žáci jsou zvyklí pracovat na počítači a vyhledávat a zpracovávat informace a posílat mi je. Mým cílem, je žáky zaujmout a naučit je „zeměpisně myslet“.
Tento předmět není o tom něco se nabiflovat, ale o tom, naučit se vyhledávat správné informace a umět je použít. Samozřejmě na prvním místě je práce s mapou a orientace na ní, fyzickogeografická sféra je téměř stejná. Dnes však nevíme, kde se, co vyrábí a prodává. Svět se rychle mění, hlavně socioekonomická sféra, kde byla nejvyšší budova nebo nejdelší most, kde se něco těžilo i pěstovalo, tak za pět let je to úplně jinak. Učebnice s touto tématikou jsou hned zastaralé. Proto se zaměřuji na projektovou výuku, žáci vypracovávají různé referáty na stejné téma, ale každý má něco jiného, pak si to promítáme a žáci dostávají známku nejen za hezky zpracovanou prezentaci, ale také za vyprávění o tom. Samozřejmě, že já musím být o krok napřed a musím si také vyhledávat všechny informace, abych je mohla navigovat na správné odkazy a literaturu, opravovat a doplňovat.
6. třída měla za úkol téma: „Biosféra – vegetační pásy světa“ Každý žák dostal jeden vegetační pás, o kterém měl zjistit v jakém podnebném pásu se nachází, co zde roste, žije, co se zde dá pěstovat a jak to člověk změnil.
8. třída nyní zpracovává Potravinářský průmysl ČR. Každý žák má jeden výrobek a má zjistit, kde se v ČR vyrábí a jak se jmenují firmy ČR (např. mléčné výrobky, masné produkty, kde jsou mlýny, cukrovary, čokoládovny, nealkoholické nápoje, konzervy apod.).
9. třída má téma: „Sekundární sektor světa – nadnárodní společnosti“ Každý žák dostal konkrétní společnost a má o ní zjistit, kde vznikla, co všechno produkuje a kde a v kterých zemích(městech) má dceřiné firmy a značky. Např. Nestlé, ČKD, HUSKQVARNA GROUP, ORKLA Foods, Volksvagen apod.
Dozvídáme se velmi zajímavé věci
I když se fyzicky se žáky teď nevidíme, tak naštěstí máme výbornou platformu EduPage , takže není problém zasílat žákům nové učivo, které vytvářím formou prezentací a hlavně na zpětnou vazbu můžu na naše probrané učivo vytvářet testy, slepé mapy, kvízy apod. Na on-line vyučování máme Teamsee, tady mne žáci i vidí a já je alespoň slyším (žáci se stydí používat kamery), v těchto hodinách si všechno vysvětlujeme a doučujeme. Myslím si, že kdo chce a dává pozor, tak může mít pěknou známku ze zeměpisu.
Ještě bych chtěla pochválit Jáchyma Říhu (9.B), že se zúčastnil okresního kola zeměpisné olympiády on – line. I když nevyhrál, ostudu neudělal, umístil se na 14. místě. Blahopřejeme a děkujeme za reprezentaci školy.
Mgr. Dagmar Košťálová