Nová výuka informatiky
Nová výuka informatiky i na naší škole
Od začátku školního roku 2021/2022 jsme na naší škole začali učit informatiku v souladu s novým RVP (rámcový vzdělávací program). Výuka probíhá od 4. ročníku až po 9. v rozsahu 1 vyučovací hodina týdně. Je to velká změna oproti 1 hodině v 5. a v 9. ročníku.
Další změnou je pochopitelně obsah. V novém RVP již není uvedena výuka kancelářských programů pro práci s textem, tabulkami nebo tvorbu prezentací. Naopak je výuka zaměřena na logické myšlení a uvažování, na organizaci práce a spolupráci v týmu, nebo na základní obsluhu digitálních zařízení jako je mobilní telefon, chytrá televize či počítač. Cílem je naučit žáka chápat, jak počítač přemýšlí a vykonává příkazy.
Žáci si tak v rámci bloku Algoritmizace a programování vyzkouší jednoduché úlohy v grafickém prostředí programu Scratch, který je vyvinutý americkou univerzitou MIT a je používaný celosvětově. Cílem není, jak je mylně interpretováno, vychovávat programátory na základní škole. Žáci v podstatě přesunují barevné kostičky a spojují je jako skládačku do sebe.
Další částí je robotika, kde si žáci vyzkouší své „programátorské schopnosti“ v praxi přímo s robotem. Ten tak plní úkoly podle jejich zadání a prostředí je velmi podobné jako Scratch. Nebo žáci mohou programovat robota pomocí barevných značek na papíře a vůbec tedy nepotřebují počítač a celou vyučovací hodinu jenom běhají kolem robota a kreslí.
Poslední částí je informatika obecně, která má žáky naučit pracovat s digitální technikou. Tato oblast je velmi důležitá, protože vše se dnes děje skrze počítače, mobilní telefony nebo tablety. Ke všemu se dnes využívá internet a vše je online. Žák se v tomto světě dokáže zorientovat a bude schopen si pak např. propojit telefon s počítačem nebo televizí.
Za 1. čtvrtletí výuky musím říci, že tato změna byla potřebná. Většina starších žáků dokáže na počítači spustit pouze internetový prohlížeč a sociální síť nebo video či hudbu. V podstatě jen konzumní obsah. Díky novému RVP, a tím i větší hodinové dotaci, jsme schopni je naučit daleko víc. Žáky to navíc velmi baví a zábavnou formou se učí „myslet jako počítač“ nebo si práci lépe zorganizovat. V neposlední řadě se dokáže na síti internet pohybovat bezpečně a vyhýbat se „predátorům.“
Díky ohlášeným dotacím z MŠMT plánujeme příští kalendářní rok nákup dalších pomůcek a robotických stavebnic pro zkvalitnění a zatraktivnění výuky nové informatiky.
Ing. Milan Dobrovolný