Hravý dějepis v 6.A
V duchu Komenského pedagogické zásady a zároveň také hesla naší školy „Škola hrou“ jsme s žákyněmi a žáky 6.A během dějepisné výuky realizovali různorodé aktivity k dějinám starověku, jež tvoří hlavní náplň učiva dějepisu 6. ročníku.
V rámci výkladu o kultuře starověkého Egypta se žákyně a žáci seznámili s poměrně složitým a dlouhotrvajícím mumifikačním procesem, přičemž každý měl na starost některý z jeho kroků: někdo omýval zemřelého faraona vodou z Nilu, někdo balzamoval, další vkládal vnitřní orgány do kanop, až nakonec všichni společně tělo nebožtíka pečlivě zabalili.
Ačkoli se taková aktivita může zdáti poněkud morbidní, mohu rodiče ubezpečit, že všichni žáci s její realizací souhlasili. Myslím, že zažili spoustu legrace a získali pěkný zážitek, který jim napomohl k lepšímu zapamatování a uchování získaných teoretických informací o mumifikačním postupu ve starém Egyptě.
Podobně probíhaly také hodiny, v nichž jsme se věnovali dějinám starověké Indie. Za přítomnosti kamenné sochy Buddhy byla žákyním a žákům představena dvě hlavní indická náboženství, poté jsme se prostřednictvím meditace a poslechu meditační hudby snažili zapamatovat zajímavosti z indických dějin, literatury, vědy a umění; děvčátka (i někteří chlapci) si dokonce nechali udělat indickou „bindi“, tedy tradiční tečku na čelo.
S ohledem na vskutku pozitivní zpětnou vazbu žáků bude zážitková pedagogika realizována i v příštím roce, a to zejména při probírání dějin starověkého Řecka a Říma. Těšíme se!
Mgr. Nikola Zavadil