Klíčení hrachu v 7. roč.
Díky oslavám výročí 200 let od narození J. G. Mendela jsme si v hodinách přírodopisu přiblížili čemu se tento významný člověk věnoval. Jeho nejvýznamnější objev, který spočíval v objevení genetických zákonů, pozoroval na pokusech s hrachem setým.
V sedmém ročníku jsme si vyzkoušeli pozorovat klíčení hrachu setého na petriho miskách. Mohli jsme pozorovat rozdíly mezi raným a poloraným druhem hrachu a každá skupina měla za úkol vytvořit různé podmínky. Jedna skupina měla za úkol mít petriho misku ve tmě ve skřínce a udržovat prostředí vlhké. Další skupina měla petriho misku na okenním parapetu a dodržovala pravidelnou zálivku. Poslední skupina měla hrách ponořený ve vodě. Na závěr pokus jsme si vypočítali procento klíčivosti a vyhodnotili jakým způsobem rostliny rostly.
Skupiny, které měli hrách v tmavé skřínce, měli menší počet vyklíčených rostlin a jejich barva byla spíše do žluta a stavba pozorovaných rostlin byla hodně vytáhlá.
Skupina, která měla hrách ponořený ve vodě, měla nejmenší počet vyklíčených rostlin. Některé nevyklíčili vůbec a u některých preparátů začal proces hnití. Rostliny, které vyklíčili se, ale nerozvinuly dál a zůstal jim pouze klíček.
Skupina, která měla hrách na okenním parapetu měla rostliny všechny vyklíčené. Jejich barva byla krásně zelené a rostly všechny ve stejné výšce.
Žáci usoudili, že rostlina k fotosyntéze potřebuje i světlo a proto, rostliny, které byly zavřené ve skřínce se snažili vytáhnout za sluncem. Rostliny, které byly ponořené ve vodě měli nepříznivé podmínky pro klíčení.
Ing. Bc. Yveta Dobrovolná